Ми живемо в світі стереотипів і шаблонів. Озирніться навколо. Реклама яка задає стандарти краси, догми, а-ля машина бізнес класу повинна бути чорною, норми поведінки в суспільстві, критерії оцінки успішності людини, система освіти і багато інших, формують наше сприйняття світу, визначаючи рамки і межі дозволеного.
Тож не дивно, що % дітей, у яких рівень креативності оцінюється на позначці "Геній", знижується з 98%, у віці 5 років, до 2% у віці 15-ти, згідно з тестом George Land's Creativity Test.
Що тоді можна сказати про дорослих людей?
Як ми думаємо?
У людини виділяють 2 типа мислення: Конвергентне і Дивергентне.
Конвергентне мислення: ми оцінюємо, критикуємо, перетворюємо і з'єднуємо ідеї. Ці процеси відбуваються усвідомлено, спираючись на нашу систему цінностей і знань.
Дивергентне мислення: це зона нашої фантазії, натхнення, ідей, які приходять, як-би нізвідки,"А-ха"! моменти. Як правило прояв відбувається несвідомо.
Чому люди відчувають труднощі з генерацією нових ідей?
Хоча в кожному з нас присутні обидва типи мислення, в повсякденному житті, у більшості, превалює саме конвергентне мислення. Його ще називають "раціональним". Крім системи координат (стереотипів) які закладаються в нас зовнішніми джерелами інформації, "раціональна" поведінка людини підкріплюється соціумом у вигляді "суспільного схвалення".
Згадайте приклади з свого життя? Чи чули ви щось схоже на...
Він все прорахував - він молодець, розважливий, системний, надійна людина!
або
Живе "ідеями" - вітер в голові, не вміє економити, що сказати -"творча людина" ...
Для суспільства раціональна поведінка вигідна, так як дозволяє краще контролювати і прогнозувати поведінку людини.
Людині з домінуванням конвергентного мислення складніше вийти за рамки системи координат, на яку він спирається при прийнятті своїх рішень.
Креативність в бізнесі?
Природа конкуренції передбачає необхідність постійної боротьби за свого покупця. Щоб виграти в цьому змаганні, компанії повинні регулярно придумувати і реалізовувати інноваційні ідеї в продуктах, сервісах, стратегіях і бізнес моделях.
Для того, щоб диференціюватися, а не копіювати конкурентів, стає корисною наша вроджена креативність. Але, що робити якщо нові ідеї "не приходять в голову", саме через домінування конвергентного мислення, "коробочки" сприйняття галузі в якій ми довго працюємо?
На допомогу менеджменту приходять інструменти які стимулюють дивергентне мислення. Одним з найбільш відомих є "мозковий штурм", який часто застосовують для пошуку нових ідей.
7 інструментів підвищення ефективності мозкового штурму
Не кожен мозковий штурм ефективний!
Коли в кімнаті для обговорення збираються люди які розділяють однакові цінності, працюють в одній компанії, володіють однаковими професійними стереотипами (експертизою в ринку) є високий ризик зациклення на ідеях які і так вже усім відомі.
Для ефективного мозкового штурму і стимулювання дивергентного мислення, рекомендують використовувати спеціальні техніки, про які піде мова нижче.
1. Метод "Аналогій" простий і високоефективний інструмент. Суть методу це пошук ідей з інших ринків, технологій, видів бізнесу, які можуть бути адаптовані для використання в компанії. Для стимулювання процесу використовують "Карти аналогій" - набори карток, які містять приклади з різних сфер життя і бізнесу. Завдання команди методом перебору і обговорення прикладів сформулювати якомога більше ідей для своєї компанії.
Час: 45-60 хвилин.
Рівень складності: середній
Ви можете безкоштовно завантажити набір "Карти мозкового штурму", які ми використовуємо в роботі з командами і спробувати його в дії.
2. Метод "Від зворотного". Завдання методу, перевернути "з ніг на голову" уявлення о прийнятих стандартах, знайти "дикі", нестандартні ідеї.
Уявіть, вам потрібно зробити смартфон для сліпих людей. Як це можливо?
Час: 40 хвилин.
Рівень складності: вище середнього.
3. Метод "Найшвидший шлях до провалу". Завдання методу поставити вас на місце споживача і подумати про продукт з його точки зору.
Крок 1. Придумуємо ідеї які зроблять досвід використання вашого продукту або сервісу нестерпним для клієнта.
Крок 2. На кожну негативну ідею створюємо контр-ідеї які роблять продукт класним в очах клієнта.
Час: 45 хвилин.
Рівень складності: середній.
Хороший мозковий штурм, повинен забезпечити 80 -120 ідей на столі.
Як з них вибрати кращі?
Відбір ідей.
Відбір ідей, іноді складніше, ніж сам процес їх створення.
Виділяють наступні типові помилки цього етапу:
У шорт-лист потрапляють ідеї, які подобаються лідеру групи. Цією людиною може бути як формальний керівник так і неформальний лідер колективу. В обох випадках ми переходимо до суб'єктивного вибору, а не командній роботі.
У шорт-лист потрапляють ідеї, які ми знаємо як реалізувати. Вони здаються нам "безпечними" та раціональними (конвергентне мислення). Зворотний бік - такі ідеї як правило не нові для вашого ринку і ви будете повторювати те, що і так вже робите.
Вибір першої ідеї, на якій всі дійшли згоди. Група знайшла ідею яка всім сподобалася - "Ось воно!", Наступні ідеї не розглядаються або аналізуються поверхово. Потрібно пам'ятати, що перше рішення - не означає краще.
Відсутність єдиних критеріїв вибору. Кожен учасник команди оцінює ідеї через свою призму, немає загальної бази, що призводить до конфліктів і нерозуміння.
Як підвищити ефективність відбору ідей і знизити ризик появи типових помилок.
1. Мультиголосування. Кожен учасник індивідуально відбирає 3-5 ідей які він бачить перспективними і маркує їх за допомогою стікерів. ТОР 5 ідей, які наберуть більше голосів групи використовуються для подальшої роботи.
2. Now-How-Wow метод. Простий інструмент який дозволяє систематизувати ідеї за трьома групами:
Now - ідеї, які ми можемо реалізувати в найближчі 6-12 місяців і знаємо як. Часто це не революційні ідеї, але дозволяють зробити інкрементальні поліпшення в процесах або продуктах.
WoW - ідеї, які надихають, але на їх реалізацію потрібно час, ресурси, ринкові умови. Як правило, такі ідеї виводяться в інвестиційні проекти і розглядаються в перспективі 12-36 місяців.
How - ідея виглядає багатообіцяючою, але ми не знаємо як технічно її реалізувати. Потрібен час, знання, доступ до технологій, щоб їх реалізувати. Можуть виділятися як довгострокові R & D проекти або запускатися в форматі стартапів (корпоративних акселераторів).
3. Критеріальні матриці. Для відбору ідей створюються матриці показників які синхронізовані зі стратегічними цілями компанії / власників. Кожному показнику присвоюється ваговий коефіцієнт. Відібрані ідеї ранжуються за набраними балами.
4. Латеральне мислення. (Метод шести капелюхів Де Боно). Дозволяє різнобічно оцінити ідею. Для обговорення група використовує модель ролей.
Синій капелюх (1 людина) - відповідає за процес дискусії, щоб він проходив в рамках методу.
Білий капелюх. На цьому етапі група вивчає факти і цифри. Завдання зібрати якомога більше достовірної інформації, яка може служити для раціональної оцінки.
Червоний капелюх. Ми висловлюємо своє емоційне ставлення до ідей. Якщо ідея нам внутрішньо не подобаються, то ми не повинні замовчувати від цього, тому що в подальшому це буде породжувати внутрішні конфлікти і знижувати залученість.
Чорний капелюх. Критичне мислення. Завдання групи знайти недоліки в ідеях.
Жовтий капелюх. Ця фаза відповідає за пошук рішень, переваг які компенсують недоліки.
Зелений капелюх. На цій фазі група повинна зібрати воєдино свої думки і створити модифікацію ідеї на основі даних, відносини, ризиків і можливостей які були обговорені.
Це далеко не всі методи, які можуть використовуватися для досягнення результатів в мозкових штурмах. І звичайно, у вас можуть бути свої напрацювання.
Важливо пам'ятати, що головне правило успішного мозкового штурму - не критикуй ідею! Адже кожна, навіть "дика" ідея, може стати основою для створення проривного рішення!
Якщо ви відчуваєте, що вам потрібна зовнішня допомога, для проведення якісної сесії мозкового штурму, звертайтеся в Craft Innovations. Наші експерти допоможуть розкрити креативність вашої команди і знайти ідеї, які допоможуть зробити крок вперед!
hello@craftinnovations.com.ua
Commentaires